Dupa un RAID spectaculos facut printre
insulele din apropierea portului grecesc Volos, gandurile au zburat
catre expeditia de toamna ACARTAR. Stam pe la birouri si gandim
traseul. O fi apa mare, o fi mica, putem oare intra pe canale mai
mici? Intrebari ce fac viata cotidiana sa palpite si un singur
raspuns: anul acesta o sa vedem Periprava. Deschidem harta google, un
bun instrument pentru planificarea iesirilor si studiem atent. Acolo
un canal infundat, dincolo pare mlastinis. Mai cautam, mai studiem,
intrebam si cerem cate un sfat prietenilor baltareti si schitam. Uite
asa timpul trece rapid si pe birou in stanga sta cererea de concediu
aprobata pentru o saptamana. ACARTAR-ul este atat de aproape si eu nu
am gasit varianta sa apropii barca de apa. Nu am un peridoc
disponibil. Trei saptamani ma despart de momentul cand Batrana
Doamna, cabinata mea ar trebui sa se desprinda de mal in aventura
propusa. Gandim, planuim, si apoi ultima varianta, sunam un prieten.
Mugurel este de acord sa imprumute peridocul pentru aceasta actiune
si problema se arata ca si rezolvata. Avem traseu, avem barci, avem
noua participanti inscrisi si un dor de balta extrem. Dar dupa cum am
mai spus si cu alte ocazii, socoteala de acasa nu se potriveste cu
cea din piata si la ACARTAR nu mergi cu ce barca vrei ci cu cea cu
care vrea soarta. Organizam cu un week-end inaintea plecarii o iesire
pe malul Dunarii la Giurgiu pentru a avea ocazia sa culegem peridocul
cu pricina, vremea fiind un aliat de nadejde in acest proiect.
Momentele pe plaja au fost un real succes, dar duminica la intoarcere
aveam sa aflam ca peridocul nu era pregatit si nu putea sa fie luat
la Bucuresti.
Buna treaba am facut. Studiem marti
seara langa un pahar cu vin ce posibilitati ar fi sa dregem
busuiocul, studiem atent prognoza meteorologica pentru urmatoarea
saptamana, consultam si echipajul si decidem. Anul acesta eu
Capitanul, Dan si catelul Aldo vom parcurge traseul ACARTAR in lotca
de 7 metri ce trufasa isi poarta scris in borduri numele, Legenda
Deltei. Joi si vineri strangem si randuim in masini bagajele
necesare, facem si cumparaturile in timp ce stabilim momentul
plecarii pentru sambata dis de dimineata la ora cinci. Odata sosit
acest moment, ma extrag cu grija din pat, ma imbrac, sarut de ramas
bun iubita si ea trezita in creierii diminetii pentru a ma conduce
pana in fata blocului, apuc bagajele si pornesc spre curtea unde ne
asteptau barcile. Peste cinci minute faceam jonctiunea cu Nicu si al
sau echipaj Coco si Gabi. Plecam spre Delta, eu prin centrul
Bucurestiului pentru a-l culege pe Dan si catelul Aldo, Nicu pe
centura spre autostrada A2. Concomitent din Berceni pleaca si Cristi
cu pilotina sa impreuna cu echipajul Mugurel si Alex. Ne intalnim la
un kilometru oarecare pe drum pentru a consolida convoiul cu cate o
cafea si a merge impreuna spre localitatea Nufarul, unde urma sa dam
barcile la apa.
Ajungem fara probleme si injurul orei
unsprezece trecem pragul domnului Ivanov, proprietar al unei cochete
parcari de ambarcatiuni, dotata cu rampa de lansare, toalete, dus,
cosuri de gunoi si alte multe facilitati atat de necesare la lansarea
si recuperarea barcilor si echipajelor din Delta.
Schimbam cateva vorbe si trecem rapid
la pregatirea de lansare a ambarcatiunilor dupa care lansam pe rand
folosind rampa din dotarea PARKING DELTA. Miezul zilei de sambata ne
gaseste cu barcile in apa, gata de plecare.
- - Mola prova!
Pun masina inapoi, intorc prova
la amonte si fixez o turatie putin peste relanti. In urma se aliniaza
restul ambarcatiunilor si sub soarele bland de toamna, saltand usor
pe valuri mici, ne indreptam catre Ceatal Sfantul Gheorghe.
La scurta vreme Bratul Sulina se
deschide in tribord. Executam schimbarea de directie cu o manevra
larga pentru a nu fi impinsi de curent in pietrele de pe mal si
simtim cresterea de viteza favorizata de cursul apei pe brat. Trafic
infernal pe Sulina, barci mai mici sau mai mari, dar toate mergand cu
viteza mare trec in ambele sensuri. Nu ne place dar avem putin de
mers, asa ca punem un spritz si rezistam pana in dreptul localitatii
Partizani unde ne uitam atent pe malul stang sa ochim intrarea in
canalul Arhipenco. Iat-o, acolo, viram cu atentie ramanand pe
mijlocul canalului pentru siguranta.
Suntem in Delta de-adevarat. Canalul
este pustiu, cu apa lina. Sondam adancimea cu o vasla pentru
siguranta, dar mai mult de curiozitate. Estimam unu virgula cinci
metri apa sub barca. Este multumitor, mergem inainte. Malul stang
este nisipos, fara vegetatie, asa ca ne bucuram de soare si facem
poze, apoi incet, incet salciile se indesesc si peisajul se schimba
spre jungla.
Apare primul canal catre stanga. Nu il
bagam in seama, duce in Lacul Alb. Noi il asteptam pe al doilea, cel
ce poarta denumirea de Papadia Veche si care trebuie sa ne duca in
Garla Sontea. Iata-l! Tinem stanga nu chiar pe centru si simt o
zmucitura in echea motorului. Apa mica, am atins cu pintenul. Fac
semne celorlalti ce vin in spate sa tina stanga mult. Dan striga pe
statie avertismentul si totul merge bine. Avansam pe canalul ce ne
arata un peisaj de vis. Vegetatie abundenta si parca neatinsa, apa
linistita curgand laminar in care se oglindesc salciile batrane
crescute pe maluri. Cateva raze de soare mai razbat printre frunze ca
sa mangaie luciul de apa. Lasam motorul sa toarca in relanti si
mergem cu viteza redusa. Ne bucuram de tot ce ne inconjoara.
Doi pui de rata stau la soare pe o
creanga si se uita mirati la barcile noastre. In prova se arata o
intersectie. Am pierdut putin sirul traseului. Cum si ceva nevoi
fiziologice dictau sa acostam, cautam o salcie crescuta pe un mal
inalt si procedam intocmai. Rezolvam problemele si consultam putin
hartile. In acest timp Nicu profitand de apa calda si de cele cateva
raze de soare face o baie langa barca. Mai este putin pana la Garla
Sontea, asa ca pornim mai departe. Nu dureaza mult si linistea se
risipeste. Suntem in Sontea. Barci mari, viteza, pontoane plutitoare,
se perinda spre si de la satul Mila 23. Nu ne deranjaza, este chiar
interesant. Din fata se apropie un ponton catamaran cu o viteza mult
prea mare pentru categoria sa. Ma pregatesc sa il ocarasc si eu cu
pofta, dar chiar cand sa deschid gura vad jumatate peste bord pe
cineva care ma striga cu entuziasm. Imi reprim pofta de ocara si ma
pregatesc sa sar peste uriasul val de pupa ridicat de ambarcatiunea
cu pricina in timp ce il recunosc si il salut pe vecinul meu din
capatul strazii. Este pasager, nu are nici o vina. A venit si el sa
se bucure de Delta si probabil a platit o suma mare pentru plimbare.
Se simte aproape aglomeratia turistica
de la vechiul sat de pescari Mila 23, acum ajuns o mica statiune in
inima Deltei, situatie care impune cautarea unui loc de tabara.
Acostam sub cateva salcii destul de mari si organizam locul. Adunam
lemnele pentru un foc de seara, apoi dupa o pauza de relaxare
pregatim si ceva de mancare. Fiind prima seara nu gatim consistent,
asa ca ceaunul ramane la odihna.
Seara a decurs minunat, cu povesti si
amintiri de tot felul, cu cate un lemn in foc si cate un vin in
pahar. Spre miezul noptii ultimii eroi au mers la culcare si doar
troznetul cate unui lemn in foc mai tulbura linistea asternuta in
imparatia apelor. Dimineata, vreme mohorata, Nori plumburii alearga
spre noi de la apus. Nu ne descurajam, punem un deget de palinca in
ciocanele si ne gandim la un mic dejun. Pregatim si pelerinele de
ploaie, in caz ca trebuie, desi speram inca sa nu. Cativa picuri se
arata, dar ploaia este milostiva si ne lasa totusi sa mancam.
Strangem tabara si pornim la vale. Trei pui de lebada inca maronii se
feresc tematori la buza stufului. Habar nu au ca vine iarna.
Fotografiem si ii lasam sa se bucure de viata. Aglomeratie din ce in
ce mai mare pe canal si pe maluri. Pescarii de crap se intrec in a
astepta marea captura. Mergem incet pentru a deranja cat mai putin.
Viram din canalul Olguta in Garla
Sontea si la mica distanta se deschide larg Dunarea Veche la Mila23.
Valurile imense facute de numeroasele ambarcatiuni ce se deplaseaza
in mare viteza nu contenesc. Trecem prin dreptul satului leganati de
respectivele valuri si cu mare atentie observand ce mai este nou.
Zona turistica in dezvoltare nu este pe gustul nostru, asa ca ne
bucuram cand la capatul satului, langa o frumoasa pensiune dezvoltata
pe locul vechii cherhanale se arata canalul Erenciuc, pe care intram
si noi. Linistea revine. Un palc de pasari albe stau pe o salcie
jumatate scufundata si admira participarea noastra la expeditia
ACARTAR 2018
Coboram alene bucurandu-ne de peisaj,
intram in Garla lui Iacob si admiram cochetul ponton al pensiunii “
La Mateescu”, neingrijiit purtand numar de inventar al ANR-ului,
care acum probabil deserveste schitul Sfantul Atanasie aflat pe
canalul Stipoc, dupa care salbaticie. Din vorba in vorba,
petrecandu-ne rar cu cate o barca, simtim din nou aproape
civilizatia. Sigur suntem aproape de Chilia Veche. Decidem sa ne
oprim pentru a nu ne apropia prea mult de localitate si alegem un
loc ce ne pare potrivit. Intindem tabara, cautam pozitie buna pentru
vatra focului si ne gandim deja la celebra tocanita la ceaun.
Pe malul opus apare un localnic. Vrea
si el sa bea ceva. Iau o sticla cu tuica si urc in lotca. Dau de
cateva ori din vasle si acostez langa el. Asa este bine prin balta sa
ai prieteni imprejur. Bem o tuica impreuna si schimbam cateva vorbe
despre locurile unde suntem si obiceiurile. La despartire ii las
cadou o parama ce o avem in plus ca sa priponeasca si dansul calul la
pascut. Revin la malul cu tabara si imi indrept toata atentia catre
tocanita. Facem focul, curatam legumele si in scurt timp acesata este
gata fiarta. Ucidem foamea in prag de intuneric si apoi admirand un
luciu perfect al apei in canal, picotim in jurul focului pana ce
simtim fiecare ca a sosit momentul sa intram la adapost pentru somn
revigorant. A doua dimineata ne asteapta cu un soare bland ce se
arata cam timid de printre nori. Desi temperatura nu este chiar
prietenoasa, ne bucuram de peisaj si ne orientam spre un mic dejun.
Salata de fasole cu ceapa si putin otet are un real succes si tot
echipajul expeditiei este satul, moment in care putem trece la un
scurt program administrativ inainte de a strange tabara.
Pornim la drum cu gandul la o scurta
vizita in Chilia Veche si trecem pe sub podul rutier de la marginea
bratului Tataru, atenti fiind datorita nivelului mic al apei. Viram
la tribord si stabilim curs pe portul din Chilia. In sat se vede o
usoara tentativa de dezvoltare la malul apei, alaturi de dovezi ale
esecurilor din trecut, dar omul este dator sa incerce. Ajungem in
dreptul strazii ce duce in centrul satului si cautam sa acostam
imediat dupa benzinarie. Apa mica pune probleme in a ne apropia de
mal, insa lotca este pregatita pentru asa ceva si debarcam cu succes
la uscat. Langa pontonul benzinariei este amenajat un mic debarcader
din flotoare de plastic langa care sta trufasa o pancarda pe care
este scrisa si suma cheltuita, insa nu exista loc pentru acostare,
barcile localnicilor ocupand in numar mare acest debarcader.
Lasam doua santinele de paza pentru
bunul mers al lucrurilor si pornim sa vizitam satul. De fapt, pornim
sa vedem cum mai arata carciuma din centru dupa aproape zece ani de
la ultima vizita.
Fotografiem si biserica din Chilia.
Langa noi se opreste un localnic tinand de coarne o bicicleta veche.
Amabil ne spune in graba cate ceva din istoria lacasului de cult si
astfel aflam printre altele ca este a doua ca inaltime din tara si ca
a fost bombardata aprig in timpul razboiului deoarece a servit ca
turn de observatie, fiind depistata. Multumim si pornim mai departe
manati de un vant sec ce batea sub soarele de toamna sa calcam pragul
carciumii din centru.Aproape neschimbata poarta deasupra usii
inscrisul “BAR SELECT”. Intram si gasim bere rece cu cinci lei.
Schimbam cateva impresii cu doamna care desfacea berile, ne punem la
curent cu viata satului, apoi iesim la terasa pentru a savura atat
berile cat si momentul.
Luam doua beri reci pentru santinelele
ramase la barci si pornim spre malul canalului. Eliberam legaturile
pentru a porni la vale catre punctul cel mai indepartat al traseului,
Periprava. Iesim in Bratul Chilia si ne lasam la vale pe langa
pontonul Navrom-ului si al Polititei de Frontiera. Salutam agentul
iesit sa ne vada si continuam pe langa malul romanesc pana in Bratul
Babina unde iesim de pe frontiera. Un vant cam tare ce salta si
valuri ne sacaie pe aceasta frumoasa zona pana in Bratul Cernovca,
dar nu ne necajim prea tare si acostam putin mai la vale de limita
zonei strict protejate. Vantul s-a mentinut pana seara tarziu, asa ca
inregistram in jurnalul de calatorie prima seara fara foc, din motive
de securitate la incendiu. Bem anevoie un spritz si ne retragem la
adapost pentru somn, implorand in gand duhurile bune sa nu aduca si
ploaie in acest peisaj vantos. Ne sunt ascultate rugile si nu ploua.
Ramanem in dimineata ce urmeaza cu vantul si un soare prietenos sub
care pregatim ceva de mic dejun.
Stim ca acest loc este bun pentru
pescuit, fiind probat anii trecuti cand se afla in concesiunea unui
om de afaceri important, asa ca separam doua echipe, una de pescari
si una de cercetasi doritori de a vizita imprejurimile si satul
Periprava. Pornim pe dig pana la limita ariei protejate si apoi urmam
drumul spre coada lacului Nebunu. Ocolindu-l putem admira marginea
Padurii Letea, cateva lebede zgribulite de vant pe lac si vestitele
dune de nisip dezvoltate in acesata zona. Intram pe ulita centrala in
sat si il gasim asa cum il stiam, doar ca poate un pic mai pustiu.
Nici un om nu se vede, pare nelocuit. La magazin este inchis. Mergem
mai departe spre Dunare cautand al doilea magazin. Ar fi mers o bere
dupa atata drum dar nu avem noroc. Este inchis si acesta de la
doisprezece pana la patru. Ne uitam la ceas. Este aproape doua ora.
Vantul inca bate napraznic. Ne gandim la berea din barci si pornim
spre pontonul Navrom-ului unde este si intrarea in sat, marcata cu
indicator. Facem cate o poza pentru posteritate alaturi de acest
panou si pornim pe ulite spre locul nostru de acostare. Multe case au
ramas nelocuite, altele s-au ruinat. Putine mai sunt ingrijite.
Cateva femei vopseau gardul bisericii. Nu exista dezvoltare in
Periprava. Locul pare a fi sortit pustiirii. Pasim prin praf spre
marginea satului si fotografiem ultima casa, parasita si ea. Putin
mai incolo, o familie de cai salbatici se uita, mirata parca, spre
noi. Urmam digul si ne indreptam catre barci. Ne este sete.
Pescarii nu au facut lucrare buna si
vedem ca nu avem cu ce gati peste, asadar amenajam un loc de vatra
undeva mai la adapost, ferit de vant pentru a fi in siguranta
bucataria. Prelucram fara graba ceva de mancare si ne relaxam pana
seara tarziu langa foc beneficiind si de faptul ca vantul a cazut
pana aproape de calm plat. Somnul ne trage spre culcusuri si linistea
se lasa peste tabara pana dimineata care ne intampina cu un soare
primitor. Servim o cafea si ceva de mancare inainte sa pornim la
drumul de intoarcere. Cativa nori apar de dupa arborii padurii ce
margineste malul stang al bratului Cernovca. Nu ii bagam in seama, nu
par amenintatori. Acest front aduce insa o modificare de presiune si
vantul incepe sa bata din nou. Se intareste repede si pe apa se
formeaza primele valuri. Pornim si noi la amonte pe sub mal
ferindu-ne de el, bucurandu-ne de soare si de un peisaj cum rar se
gaseste, ajutat in pitoresc de norii alergand pe un clar albastru
infinit.
Asa incurcati de vantul turbat, dupa
un colt vedem din nou Chilia Veche recunoscand turla inaltei
biserici. La pontonul politiei nu este nimeni, asa ca viram usor la
babord si intram pe Bratul Tataru unde acostam pentru o bere si
refacerea proviziilor. Bem si de aceasta data la carciuma din sat si
hop in barci pentru a gasi loc de tabara. Urcam bratul pana aproape
de capat cu plan sa iesim a doua zi in Chilia si sa revenim spre
Nufarul prin Canal mila 35. Admiram cateva locuri de campare cu acces
auto, cativa pescari cu rulota si peisajul de apus ce ne face sa
visam.
Alegem un loc ce ne place pentru
tabara si acostam. Pornim apoi cu mic, cu mare, sa cautam lemne
pregatind inca o seara magica. Adunatul de lemne este mai dificil
acum, dupa ce fierastraul a ramas uitat pe malul bratului Cernovca la
Periprava si constatandu-i destul de tarziu lipsa nu ne-am mai
intors. Descurcam totusi aceasta problema si in scurt timp avem ceva
material adunat, asa ca putem sa ne indreptam atentia catre fasolea
pusa la inmuiat cu o seara inainte. Construim in acest sens un cracan
pentru ceaun si ne apucam sa curatam legumele. Fasolea fierbe la foc
domol si echipa deapana amintiri in jurul unui pahar cu vin. A iesit
mancare buna, asa ca acum cu burtile pline putem sta langa foc
simtind din plin fiecare clipa de liniste pe care balta ne-o ofera.
In zorii zilei ce a urmat, cine s-a
trezit de dimineata a avut in vaz un peisaj superb dat de diferentele
de temperatura intre apa, aer si uscat. Aerul rece de peste noapte
intalnind apa ce inca era calda a condensat dand nastere la o ceata
ce plutea peste canal. Apoi caldura diminetii a risipit aceasta
atmosfera cu iz straniu, facand loc jocului de culori pastelate ale
padurii in prag de toamna.
Ne-am trezit cu totii si am atatat
putin focul pregatindu-ne langa o cafea sa facem un mic dejun gustos.
Pescarii au mai incercat o data norocul in timp ce visatorii au
exploatat razele blande ale soarelui abia rasarit. Timpul a trecut,
bagajele taberei au fost din nou randuite in barci si dam mola pentru
o noua etapa a traseului. Coboram bratul Tataru pana putin inainte de
Chilia Veche si intram la dreapta pe canal Pardina, cu atentie la apa
mica. Punem ceva in pahare si lasam micul yamaha de 4 cai sa impinga
incet lotca printre malurile acoperite cu stuf. Gandul ne zboara la
vremea cand motorul era o raritate sau nu era deloc, la efectele
dezastruoase produse de poluare, de existenta plasticului si de
nepasarea oamenilor apasati doar de interese. Aceste ganduri zboara
gonite de apropierea satului Mila 23 unde aglomeratia turistica
impiedica orice meditatie. Din nou numeroase barci cu motoare mari si
foarte mari, brazdeaza apele in toate directiile. Ne strecuram si noi
printre valuri si ambarcatiuni si apucam directia Canalului Olguta,
unde cautam atent un loc bun pentru pescari.
Asezam tabara in liniste sa nu
tulburam activitatea de pescuit si cautam un loc bun pentru vatra.
Strangem lemne, pornim focul si ne punem pe gatit. Ceaunul sfaraie in
nou, pe masa paharele gazduiesc si ele cate ceva bun si pe fondul
unui succes al pescarilor din echipa se contureaza o seara
senzationala. Povesti curg din nou langa foc, atmosfera perfecta dupa
un apus ce s-a aratat de-a dreptul incendiar.
Usor, somnul isi face simtita prezenta
si ne trimite rand pe rand la culcare pe fiecare in locsorul
amenajat, fie in cort, fie in cabinele barcilor. Pescarii adorm cu
gandul la capturile din juvelnic, bucatarul cu gandul la masa de
peste de a doua zi si ceilalti cu gandul la ce or fi vrut ei, caci de
aceea este ACARTAR sa te gandesti relaxat la ce vrei. Dimineata la o
cafea a fost curatat pestele si dat la sare, apoi stransa tabara si
pornit la drum. Mergem amonte pe Canal Olguta pana in Garla Sontea si
tinem linia. Peisaje deosebite ne sunt dezvaluite de catre delta
centrala, canale colmatate care pot pastra salbaticia si pasari
fericite de asta, se pot vedea ici si colo pe ambele maluri. Cautam
drumul bun prin multitudinea de intersectii, ajutati de GPS, harta si
inspiratie. Canalul Sontea, des circulat, este larg si destul de
adanc, asa ca navigam usor singura grija ramanand sa ne bucuram de
peisaj. Vremea se arata buna si soarele de toamna isi face datoria
construind o atmosfera placuta. Pe harta vedem ca suntem aproape de
capatul canalului, locul unde se intersecteaza cu Canal Mila 35.
Acesta din urma fiind un canal mare si foarte circulat, alegem sa
cautam un loc pentru tabara acum. Ochim acest loc si acostam pe rand
sub o salcie pe un mal impadurit. Studiem. Loc de cort aproape bun,
loc de vatra foarte bun, loc de bar-bucatarie si mai bun, lemne din
belsug, la mal apa mica si putin noroi. Decidem sa ramanem si
intindem tabara.
Am pregatit corturile, am adunat ceva
lemne si apoi relaxare totala intr-o atmosfera perfecta. Fara graba
am pregatit cele necesare borsului de peste sa fie la indemana cand
foamea ne va da buna seara. Locul ar fi fost perfect daca nu era asa
multa circulatie navala. Barci imense cu motoare pe masura incarcate
cu turisti se perindau, multi dintre conducatorii lor nereducand
viteza. Trecand peste acest mic disconfort simtit mai putin din cort
decat din cabine, viata pare perfecta in conditiile date. Soarele
continuand drumul sau spre apus ne anunta ca este momentul sa punem
legumele la fiert, pornind in acest fel borsul. A iesit extraordinar
primind o nota buna din partea tuturor celor prezenti.
A urmat o seara lunga plina de magie
in care am imblanzit focul, am facut jonglerii cu paharele pline,
numere de iluzionism cu cele goale si apoi am cazut in sacii de
dormit rapusi de zeul somn, pana in zorii zilei urmatoare. Penultima
zi a expeditiei ne intampina cu vreme frumoasa, soare si calm.
Intetim focul si lenevim. Pana la ultimul loc de tabara avem relativ
putin de mers si o parte destul de mare este la vale, asa ca ne
permitem relaxare totala. Servim inca o portie din gustosul bors de
peste ramas de seara precedenta si pentru prima data zboara putin
gandul la iarna ce sta sa vina. Nu ne place, dar o sa o primim cum se
cuvine. Mai bem cateva halbe cu bere si inconjurati de teama unora ca
nu ajungem la timp in locul propus pentru ultima oprire incepem sa
strangem. Eliberam paramele de legatura si pornim spre Bratul
Sfantul Gheorghe. Ne bucuram cu totii de vremea buna si salutam in
trecere un echipaj de doua fete intr-un caiac de dublu.
In scurta vreme intalnim deschiderea
larga a intersectiei cu canal Mila 35. Acesta face legatura intre
Bratul Sfantul Gheorghe din dreptul milei marine 35, de unde si
numele, pana la Bratul Chilia in apropiere de Pardina. Noi viram la
babord si luam curs la amonte spre Bratul Sfantul Gheorghe. Urcam cu
viteza moderata, nici alene nici fortat si admiram pescarii. Pe mal,
pe alocuri sunt dezvoltate adevarate tabere de forta in materie de
pescuit, in alte locuri cate un pescar – doi isi incearca norocul.
La ancora numeroase barci sustin de asemenea pescari ce cred ca pot
arunca momeala chiar in bucataria pestilor care tocmai stau la masa.
Tot admirand acest tablou gasim iesirea in brat si ne inscriem pe
trasa optima dand cu nasul de un vapor imens ce urca Dunarea spre
locul de incarcare. Il admiram, il fotografiem si coboram cu turatie
redusa la motor, folosind curentul destul e bun al apei.
Ascultam la statie activitatea de
navigatie pe Bratul Sulina, depasim Ceatalul Sfantul Gheorghe si ne
apropiem de malul stang. Este inca devreme dar vazand un loc bun
pentru tabara pregatim acostarea. Legam barcile si pornim activitatea
de relaxare si baut bere. Timpul trece si incepem sa ne gandim din ce
in ce mai tare la o tocanita, poate ultima din acest sezon. Ne
trezeste din amortire un vand care se salta puternic dintr-o data.
Toata lumea se precipita. Vom avea si vreme rea. Ma uit spre cer. Nu,
nu arata nici un pericol. Totusi vantul bate cu putere si cativa nori
alearga pe deasupra noastra cu repeziciune. Cristi imi atrage
atentia:
- Zici ca nu este pericol, priveste ce alb este incolo.
Intorc si eu capul si vad imaginea ce
arata de regula a ploaie torentiala pe Dunare. Las totul la buctarie
si ma reped sa instalez cortul. Pana termin albul dispare si
intelegem ca nu era de fapt ce am crezut, ceea ce ne bucura. Continui
programul culinar si in ceaun incepe sa sfaraie ceapa. Tocanita este
gata si mancam de seara. Gasim si momentul sa punem cateva acorduri
muzicale sa se lupte cu vantul, timp in care noi jonglam din nou
cateva pahare cu vin. Focul arde anevoie speriat parca de vantul sec.
Balta pare trista ca plecam. Putin trsti suntem si noi. Trei
saptamani inainte a fost ca vara si tocmai acum sa se intample asa?
Inca speram sa nu ne udam. Intram la
somn devreme si adormim. In corturi si cabine este adapost iar afara
nu este chiar frig. Vant toata noaptea cu putere, neobosit.
Dimineata, ultima din aceasta expeditie, convinge vantul sa slabeasca
in intensitate. Profitam si noi de aceasta acalmie si strangem rapid
pornind spre satul Nufarul sa scoatem barcile pe uscat.
La nea' Sasa cand am ajuns a iesit si
soarele. Masinile asteptau cuminti in curte asa cum le-am lasat si
rand pe rand barcile au pasit pe mal asezate pe carucioarele lor care
le vor aduce spre casa. Randuim cele ramase din bagaje, ne luam la
revedere de la gazda noastra si pornim motoarele. Iesim din curte cu
atentie, fericiti de aventura ce tocmai se incheie, dar desi putin
obositi, tot cu gandul la urmatoarea ce speram sa urmeze.
Lasam natura tacuta sa astepte iarna,
sperand sa o gasim in urmatorul sezon cat mai putin afectata de
actiunile distructive ale oamenilor, de numarul mare de plase intinse
in unele canale, dar mai mult de taierea unor stive de lemne ce le-am
gasit pe unele maluri pregatite spre a fi incarcate pe gabare si
transportate spre cine stie unde. Cu aceste ganduri iesim din Tulcea
spre capitata. Urcand printre dealurile ce odinioara erau viile
viguroase de Sarica Niculitel mai oprim o data pentru o poza pe
dealul Topologului in dreptul fostului restaurand de renume” La
Cerbul Lopatar”, acum doar o ruina.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu